بر اساس عارضه یابی انجام شده در صنعت بازیافت PET ، واحد تحقیقات و آموزش کانال #پتنولوژی در نظر دارد نسبت به کیفی سازی تولیدات واحد های بازیافت با کمک کاربران و فعالان این صنعت اقدام به آموزش موارد کیفی این صنعت نماید:

فرایند بازیافت بطری تا مرحله ی تولید پرک را به 3 مرحله تقسیم می نماییم:

  1. جمع آوری و نحوه تامین بطری
  2. تفکیک و آسیاب
  3. شستشو (هاتواش)

قسمت اول- جمع آوری و منابع تامین بطری PET

در این قسمت به موضوع جمع آوری و اهمیت آن در صنعت بازیافت خواهیم پرداخت.

اصلی ترین منابع جمع آوری بطری و ضایعات قابل استفاده در صنعت بازیافت PET به صورت ذیل می باشد:

1) تفکیک از مبداء (منازل) توسط شهروندان و جمع آوری توسط شهرداری

2) تفکیک توسط پیمانکار در سطل های دپوی موقت محلی توسط

3) تفکیک توسط پیمانکار در ایستگاه های دپوی موقت مناطق توسط

4) تفکیک توسط پیمانکار در ایستگاه های تفکیک و پردازش نهایی

5) جمع آوری توسط افراد دوره گرد و گاراژ های غیر رسمی

6) منابع وارداتی

7) ضایعات کارخانجات تولید پریفرم PET

8) ضایعات کارخانجات بسته بندی آب و سایر نوشیدنی ها

9) ضایعات پتروشیمی های تولید کننده PET

هر کدام از موارد بالا بسته به محل جمع آوری و مصرف به صورت زنده و یا پرس شده قابل تهیه می باشند.

در سالهای اخیر شهرداری ها اقداماتی فرهنگی و عملیاتی برای تفکیک زباله از مبدا انجام داده اند که تا کنون تاثیر بسزایی در اصلاح فرهنگ  مدیریت پسماند شهری و تفکیک از مبداء توسط شهروندان نداشته است و بطری جمع آوری شده از این طریق بسیار محدود و غیر قابل اتکاء می باشد.

  • بدلیل آغشته شدن بطری به سایر زباله ها مثل دور ریز غذا، زباله های تر و شیرابه، هر چقدر بطری جمع آوری شده به مراحل نهایی تفکیک و پردازش نزدیک تر می شود، کثیف تر و دارای ناخالصی بیشتری خواهد بود و در نظر گرفتن این موضوع در زمان خرید و نیز محاسبات قیمت تمام شده محصول به شدت تاثیر گذار خواهد بود؛ بسیاری از واحد های خردایش (آسیاب) و هات واش بدلیل عدم دقت به این موضوع دچار ضرر و زیان زیادی شده اند، لذا توصیه می گردد تا حد ممکن زباله های با منشاء نزدیک به مبداء را خریداری نموده و در صورت خرید از ایستگاه های بازیافت نهایی نسبت به کسر میزان افت بار 4 تا 7 درصدی اقدام نمایید؛ سایر ناخالصی های غیر از PET بایستی توسط نیروی انسانی تفکیک و از وزن ناخالص خریداری شده کسر گردد.
  • در برخی موارد مشاهده شده که مقادیر زیادی بطری دارای آب و سایر مایعات در داخل بار موجود بوده که این موضوع نیز یکی از مسائل مهمی است که بایستی با دقت زیادی تفکیک و نسبت به کسر وزن آب از وزن نهایی اقدام گردد، البته می توان وزن بطری ها را بر اساس تعداد به وزن نهایی اضافه نمود ( هر بطری در حدود 30 گرم وزن خواهد داشت). توصیه میگردد افرادی که در فرایند پرس کردن بطری فعالیت دارند قبل از پرس بطری ها، آن را از روی غلطک خاردار برای ایجاد شکاف و تخلیه بطری ها عبور دهند.
  • موضوع مهم دیگر در زمان خرید رعایت نسبت بار رنگی به شفاف می باشد. این نسبت در بارهای معمول 85 به 15 یا 80 به 20 می باشد، هر چقدر مقدار بطری رنگی کمتر باشد به نفع خریدار خواهد بود.
  • آفتاب خوردگی بطری یکی از موارد بسیار مهم در کیفیت بطری خریداری شده می باشد، بارهایی که زمانهای طولانی در محل های روباز دپو می گردد احتمال آفتاب خوردگی بالایی دارند،این عامل سبب افت کیفیت بطری و پایین آمدن ویسکوزیته ذاتی (IV) در PET می گردد.

 این مساله در بطری های پرس شده و بخصوص بارهای وارداتی از عراق بیشتر مشاهده گردیده است.

  • شناسایی صحیح بطری های غیر از PET نیز بسیار مهم و حیاتی می باشد، چرا که وجود یک بطری غیر قابل تشخیص از جنس PVC و یا استفاده از بطری های با لیبل PVC سبب آلوده شدن بار و در نتیجه پایین آمدن کیفیت و یا حتی غیر قابل استفاده شدن محصول نهایی می باشد.
  • متاسفانه اغلب دستگاه های پرس موجود در بازار مناسب برای بطری نبوده و بدلیل ایجاد فشار زیاد بر روی بطری ها سبب لمینه شدن لیبل بر روی بطری و آلوده شدن بار نهایی می گردد. لذا تا حد ممکن از دستگاه پرس با استاندارد و با قدرت پرس حداکثر 75 تن انجام دهند.
  • کسر وزن مفتول های بسته بندی نیز یکی از موارد مهم در زمان خرید بارهای پرسی می باشد.
  • متاسفانه در برخی موارد مشاهده می گردد که با هدف کم فروشی، بطری ها توسط افراد سودجو در داخل شیرابه غوطه ور می گردد و این مساله سبب کاهش شدید راندمان تولید می گردد، لذا دقت در هویت افراد فروشنده نیز بسیار ضروری می باشد.
  • دقت بفرمایید که نخریدن بطری بی کیفیت حتی در صورت متعهد بودن به خریدار سبب افزایش کیفیت بطری ها توسط فروشنده ها خواهد شد، رقابت های مخرب جز انتقال سود به سودا گران و آسیب به صنعت بازیافت، هیچ سودی برای فعالان این عرصه نخواهد داشت.
  • مشاهده گردیده که در برخی بازه های زمانی بدلیل کمبود بطری در بازار و یا ایجاد شایعات توسط سودجویان، قیمت بطری به طور غیر منطقی افزایش می یابد که این موضوع سبب ایجاد رقابت منفی و انتقال سود در جیب واسطه ها می گردد. در این شرایط ضمن پیروی از منابع تعیین قیمت قابل اعتماد مثل #پتنولوژی، از خرید خارج از قیمت بازار نیز خودداری فرمایید. در صورت ایجاد اتحاد فیمابین تولید کنندگان بازار شاهد ثبات و معاملات برد-برد خواهد بود.

از همراهان گرامی تقاضا می گردد در صورت هر گونه انتقاد و پیشنهاد سازنده در جهت پربار نمودن مطالب سایت، موارد را به اطاع ادمین برسانید.

در جلسه آینده به  موضوع نحوه جداسازی و  آسیاب خواهیم پرداخت.